Ik en de ander

Ik en de ander

2010

 

Met het project “ik en de ander” zijn leerlingen van twee basisscholen uit verschillende culturele en sociale achtergronden samen gaan werken aan een kunstproject, het project is ontwikkeld door het Kreatief Centrum en de stichting NTK. Het koppelen van medium film en theater was een belangrijke voorwaarde. Het project werd begeleid door theatermakers en mediakunstenaars.

 

Aan de hand van het thema “ontmoeting” zijn twee scholen met hun groepen zeven met elkaar in contact gekomen.

 

Twee klassen (één van de Montessori en één de Kubus) waren ingedeeld in zes groepen. De leerlingen moesten film en theater opdrachten maken in de twee erfgoed musea van Almelo. De filmpjes van de leerlingen werden in bioscoop Movie Unlimited in Almelo tijdens een grote finale gescreend tijdens het Media Art Flow Festival van Almelo in 2010. Van een selectie van het filmmateriaal werd samen met de leerlingen een film gemonteerd, die op de stations toren van het centraal station van Almelo werd geprojecteerd tijdens MAFF 2010.

 

Verloop workshops

 

Twee komieken uit Almelo, Titus Ko en Doris Herman, die leven in 1920, de tijd van de stomme film. zijn uitgenodigd om in de nieuwe stomme film van de beroemde filmmaker Maurits Binger te spelen in Amsterdam. Ze zijn nog nooit op reis geweest en hebben nog nooit in een film gespeeld, enkel in het theater hebben ze opgetreden. Dit levert een paniekerige situatie op die ten koste gaat van de samenwerking tussen de twee. Met als gevolg dat ze geen humoristische act kunnen bedenken/spelen voor de film.

 

Vooraf op school krijgen de leerlingen een filmpje te zien eindigend in een break up. Te zien zijn twee komieken die een proberen een grappige scène te bedenken, oefenen. Telkens lopen de pogingen op niets uit. Conflict is geboren de twee komieken willen niet meer als duo voor de beroemde regisseur Maurits Binger in Amsterdam aan de slag. Ze gaan ieder voor zich.

 

De leerlingen ontmoeten de komieken in hun huis (Wevershuisje en het Stadsmuseum te Almelo). Daar helpen ze het stel bij de voorbereiding van de reis. Koffer inpakken d.m.v. opdrachten maken. De opdracht met de komiek is om grappige slapstick scènes te bedenken en voor te doen.

 

De leerlingen werken en groepjes en elk groepje bedenkt met een voorwerp een leuke act en voert deze uit zodat ie gefilmd kan worden. Ondanks de goede ideeën van de kinderen lukt het de komiek echter niet zonder zijn wederhelft de kloppende komische scène te maken. Daarna begeleiden de leerlingen de komiek naar het station, om ze op de trein naar Amsterdam te zetten.

 

Aangekomen in de stationshal komen de scholen samen en pakken de leerlingen in gemengde groepen een cadeau in voor Maurits Binger.

 

Wanneer het cadeau klaar is treffen de komieken elkaar en na een spel van bewust negeren uitmondend in portie slapstick knokken, wordt het toch duidelijk dat ze niet zonder elkaar kunnen en alleen gezamenlijk tot een goede act kunnen komen. Dit gebeurt met happy end met als laatste de overhandiging van de cadeaus en een heus zwaaimoment waarna de komieken vertrekken naar het perron.

 

 

 

Date

februari 10, 2015

Category

NTK Archief