2014 Elsa Snijder

2014 Elsa Snijder

 

Juryrapport, sept. 2014 m.b.t. pinhole foto van Elsa Snijder.

 

Het fotowerk geeft geen kant en klaar antwoord. Het roept juist eerder vragen op dan een eenduidig beeld. Het werk geeft een indruk van het leven van een persoon. Het kunstwerk suggereert, is niet expliciet. De vragen beginnen al bij de gekozen techniek. Is het een schilderij of een foto?

 

Die ongrijpbaarheid is ook terug te vinden in de voorstelling. Is het een man of een vrouw? Wat heeft hij/zij in haar hand? Is het wandelen of verdwalen? Waar is deze persoon naar op weg?

 

De houding van de afgebeelde figuur benadrukt het menselijk aspect. De gebogen houding toont kwetsbaar en eenzaam. Deze houding beïnvloedt alles. De combinatie van houding, plastic tasje en de omgeving zorgen voor vervreemding. De verstilling en het gekozen moment geven bewustwording en acceptatie van het leven zoals het zich aandient. Dit wordt nog versterkt doordat het personage afgekeerd is van de toeschouwer.

 

Je kijkt als een voyeur mee, in het leven van iemand anders. Hier wordt het voyeurisme versterkt door de melancholische sfeer. Het raakt je: het menselijk bestaan in al zijn facetten.

 

Date

19 februari 2016

Category

Winnaars